Patrul Rinpoche: Preliminary Teaching the Buddha’s Word

Patrul Rinpoche: When the teacher is a fully enlightened buddha, he teaches through his three types of miraculous ability.

Patrul Rinpoche: When the teacher is a fully enlightened Buddha, he teaches through his three types of miraculous ability.

Preliminary Points

To be Explained when Teaching the Buddha’s Word or the Treatises

by Patrul Rinpoche

Generally, for any kind of Dharma teaching, there is (I) an explanation of preliminary points that precede the teaching and (II) the actual teaching of the topic to be explained

I. The Preliminary Points to be Explained

In this there are three parts:

  1. How the teacher teaches

  2. How the students listen Continue reading »

Shantideva’s Bodhisattvacharyavatara 9th Chapter Analysis

Shantideva: When wisdom has demonstrated the foolishness and self-destructive nature of the mistaken view of an all important and truly existing self, the logical foundation for the practice of compassion becomes clear.

Shantideva’s Bodhisattvacharyavatara, The Way of the Bodhisattva, Ninth Chapter Analysis By Nick Barr (Spring 2004) Emory-IBD Tibetan Studies Program Dharamsala, India.

Preface
Before beginning, I would like to offer my deepest respect, prayers and thanks to all those who continue to serve as teachers of bodhicitta. This paper would not have been possible without my teachers in Dharamsala, most notably Geshe Dorji Damdul-la or Gen-la, to whom I owe whatever philosophical understanding I have gained over the last six months. It was, in addition, the goal of this project to further my own familiarity with and understanding of the text, rather than to offer any real “commentary”, which would require a lifetime of study.

This paper is meant to be read alongside the Padmakara Translation Group’s version of the ninth chapter of The Way of the Bodhisattva, a copy of which I have included. Continue reading »

La Suprema Sorgente


bh-mandLa Suprema Sorgente Kunje Gyalpo

Il tantra radice

Ascolta, Sattvavajra! Ti mostrerò la tua stessa natura.
Tu sei me, la sorgente.
Io sono da sempre pura e totale coscienza.
Cos’è la pura e totale coscienza?
Lo spazio totale di Vajrasattva
E l’immensa dimensione dell’esistenza in cui tutto è sempre bene

(Sa- mantabhadra).

Siccome è la perfetta via universale che tutto libera,
È al di là del nascere e dell’interrompersi, e del pensare.
Essendo amore, realizza il vero scopo,
E non si sforza di esercitare la grande compassione.
Essendo lo stato totale, non c’è bisogno di lodare
Le sue profonde e supreme qualità.
Tutti i fenomeni non si allontanano dalla condizione naturale Continue reading »

Ma gCig, Mistica Tibetana.

Ma gCig

Ma gCig

Ma gCig, Mistica Tibetana.

  1. Il mondo di Ma gCig

Ma gCig (pron. Ma Cig) fu una yogini1 praticante dello yoga, una mistica2 vissuta in Tibet tra il 1055 e il 1145.

Per entrare nel suo mondo dobbiamo soffermarci a dipingere un quadro del contesto in cui la sua esistenza si svolse: un periodo storico che fu per il Tibet momento di grande fermento spirituale, come vedremo.

Alcuni secoli prima – a partire dal VII° secolo d.C. e fino all’ inizio del IX°l’insegnamento buddhista aveva iniziato ad introdursi in Tibet in quella che viene definita la Prima Diffusione del Dharma. In quell’epoca il Tibet conosceva una situazione di grande espansione (spingendosi fino all’Asia centrale, fino alla Cina occidentale e fino ai paesi Himalayani), basata su una capacità di spostamento e di attacco efficiente e rapida3, e godeva di sicurezza politica sotto il potere centrale di una dinastia di re iniziata dal II° sec. a.C. La Prima Diffusione del Dharma Buddhista in Tibet avvenne ad opera, da un lato, di re divenuti buddisti che invitarono studiosi ed eruditi dall’India e, dall’altro, grazie all’attività di questi stessi eruditi e maestri buddisti. Tra questi ultimi ricordiamo Vimalamitra, Santaraksita, invitato dal re Trisong Detsen, e soprattutto il maestro Padmasambhava Continue reading »

Shri Bhadra: Refuge and Bodhichitta

bbbhhVerses of Refuge and Bodhichitta by the Great Kashmiri Pandita Shakya Shri Bhadra

Motivated by the wish to free all beings,

Continually, I shall take refuge

In the Buddha, Dharma and Sangha,

Until the essence of enlightenment is reached.

With wisdom and with heartfelt love,

Diligently, for the sake of sentient beings,

I shall place myself before the buddhas,

And generate the perfect mind of bodhichitta.

http://www.lotsawahouse.org/indian-masters/shakya-shri/verses-refuge-and-bodhichitta

Chandrakīrti: Introduction to the Middle Way, Madhyamakāvatāra

Chandrakīrti: Introduction to the Middle Way, Madhyamakāvatāra

The Text Itself

The text we are explaining here is the Introduction to the Middle Way, and to do so we will use its auto-commentary.

There are four main parts to the explanation:

1. The Meaning of the Title

2. The Translators’ Homage

3. The Main Part of the Text

4. The Conclusion

The Meaning of the Title

The Sanskrit title of the auto-commentary is Madhyamakavatarabhashya-nama. In Tibetan, it is dbu ma la ‘jug pa’i bshad pa zhes bya ba, or A Commentary to the Introduction to the Middle Way. Continue reading »