Patrul Rinpoche: Nine Considerations and Criteria for Benefiting Beings

Patrul Rinpoche

Patrul Rinpoche

Nine Considerations and Criteria for Benefiting Beings

by Dza Patrul Rinpoche

This concerns the ways in which bodhisattvas act to benefit beings.

Bodhisattvas who genuinely take the bodhisattva vow of ethical discipline do nothing but act for the benefit of beings, either directly or indirectly, but unless one is skilful in benefiting these beings, no matter how much one does, it might not benefit beings, but could actually be a direct or indirect cause of harm. Take account, therefore, of these nine considerations and criteria as you act for others’ benefit:

1. Consideration of the benefit to both oneself and others

  • Anything that would be of direct or indirect help and benefit to both yourself and others should be done.

  • Anything that would not benefit but harm both you and others, directly or indirectly, should not be done. Continue reading »

Patrul Rinpoche: Guide to the Stages of the Bodhisattvas

Patrul Rinpoche: When the path of no-more-learning is realized, the bodhisattva reaches the eleventh bhumi, ‘Universal Radiance’. (Potala, 1936)

Patrul Rinpoche: When the path of no-more-learning is realized, the bodhisattva reaches the eleventh bhumi, ‘Universal Radiance’. (Potala, 1936)

Patrul Rinpoche: A Brief Guide to the Stages and Paths of the Bodhisattvas

I pay homage to my master who is inseparable from Lord Manjughosha!

I will now set out the various stages and paths of the bodhisattvas in a way that is clear and easy to understand. There are five paths and ten stages (or bhumis). The five paths are as follows:

  1. The path of accumulation

  2. The path of joining

  3. The path of seeing

  4. The path of meditation

  5. The path of no-more-learning Continue reading »

Il loto

loto

Rappresenta la purezza spirituale e simbolizza le azioni immacolate di corpo, parole e mente che portano alla felicità e all’illuminazione. Il loto (in sanscrito padma, in tibetano padma) non cresce in Tibet. Questo dato è oltremodo interessante perché significa che nella cultura e nella religione tibetane il loto è un’acquisizione puramente simbolica che ha unito i popoli al di là e al di qua dell’Himalaya nel rappresentare la più alta visione di Purezza e di Bellezza: lo stelo del loto si erge infatti dalla melma degli stagni e dei laghi per fare sbocciare il fiore, incontaminato e incontaminabile, immacolato e perfetto, sopra la superficie dell’acqua. Il loto è l’unica pianta acquatica che grazie alla forza del suo stelo fa sbocciare il fiore con un numero di petali sempre regolare da otto a dodici, tutti uguali fra loro. Nella loro simmetria i petali hanno sempre rappresentato il simbolo dell’armonia del cosmo; in questo senso si utilizza il loto nel tracciare mandala e yantra. Continue reading »