H.H. Dalai Lama Teachings Washington D.C. 1998, Verse 2

His Holiness the Dalai Lama: True compassion and love in the context of training of the mind is based on the simple recognition that others, just like myself, naturally aspire to be happy and to overcome suffering, and that others, just like myself, have the natural right to fulfill that basic aspiration.

His Holiness the Dalai Lama: True compassion and love in the context of training of the mind is based on the simple recognition that others, just like myself, naturally aspire to be happy and to overcome suffering, and that others, just like myself, have the natural right to fulfill that basic aspiration.

Teachings given on November 8, 1998 in Washington D.C. by His Holiness the Dalai Lama on The Eight Verses of Training the Mind.

Training the Mind: Verse 2

Wherever I go, with whomever I go may I see myself as less than all others, and from the depth of my heart may I consider them supremely precious.

His Holiness the Dalai Lama

The first verse pointed to the need to cultivate the thought of regarding all other sentient beings as precious. In the second verse, the point being made is that the recognition of the preciousness of other sentient beings, and the sense of caring that you develop on that basis, should not be grounded on a feeling of pity toward other sentient beings, that is, on the thought that they are inferior. Rather, what is being emphasized is a sense of caring for other sentient beings and a recognition of their preciousness based on reverence and respect, as superior beings. I would like to emphasize here how we should understand compassion in the Buddhist context. Generally speaking, in the Buddhist tradition, compassion and loving kindness are seen as two sides of same thing. Compassion is said to be the empathetic wish that aspires to see the object of compassion, the sentient being, free from suffering. Continue reading »

16 – S.S. Dalai Lama Insegnamenti su “Le 37 Pratiche del Bodhisattva, Kalachakra, Bodhi Gaya 1974

Sua Santità il Dalai Lama: “Dovremmo essere particolarmente attenti a salvaguardare noi stessi contro le azioni negative con la costante presenza mentale e consapevolezza”.

16 Insegnamenti, preliminari all’Iniziazione al Kalachakra per la Pace nel Mondo, conferiti da Sua Santità il 14° Dalai Lama a Bodhgaya, Bihar, India, nel dicembre 1974 su “Le Trentasette Pratiche del Bodhisattva” di Ngulchu Thogme Zangpo. Appunti e traduzione del Dott. Luciano Villa al Centro Studi Tibetani “Sangye Cioe Ling” Sondrio (il cui nome è stato conferito da Sua Santità il Dalai Lama), nell’ambito del Progetto Free Dalai Lama’s Teachings per il benessere di tutti gli esseri senzienti.

Sua Santità il Dalai Lama

La dodicesima pratica del bodhisattva: “A chi ruba la nostra ricchezza o lascia che altri rubino, dedichiamo la nostra ricchezza, il corpo ed i meriti: questa è una pratica del bodhisattva.

Ciò comporta anche lo scambio di sé stessi con gli altri, ed ora ne evidenzierò qualche pratica particolare. Ad esempio, se qualcuno spinto da intensa avidità ci deruba o incoraggia gli altri a farlo, a livello mondano ci danneggia molto, e, quindi, può diventare un oggetto di odio, e, legalmente, abbiamo tutto il diritto di vendicarci. Ma per chi pratica bodhicitta, reagire in quel modo è del tutto sbagliato. Invece, dovremmo dedicargli non solo i nostri beni, ma anche il nostro corpo ed i merito delle vite passate, presenti e future. Un esempio calzante è l’autore di queste Trentasette Pratiche. Era dai Sakya, ed aveva appena lasciato un monastero dove aveva ricevuto delle offerte. Sulla strada fu stato fermato dai ladri che lo derubarono del tutto e corsero via. Molto serenamente gridò loro: “Aspettate!” Si fermarono e gli spiegò di attendere perché non aveva avuto il tempo di dedicare loro correttamente il bottino. Lentamente fece quindi una dedica molto completa. Col risultato che gli restituirono quanto di sua proprietà e, dopo aver ricevuto i suoi insegnamenti, divennero suoi discepoli. Continue reading »